tisdag 16 augusti 2011

[Introducerar] The History of Apple Pie


The History of Apple Pie. Kanske ett av de mest udda bandnamnen jag någonsin stött på. Antagligen är det så. Men vad betyder det? Vad är syftet? Är det en metafor? Är det baserat på någonting internt inom bandet? Nej, det är helt enkelt bara ett namn utan någon som helst mening, som vilket bandnamn som helst. De har fått kluvna kommentarer världen över. Vissa menar att det är det sämsta bandnamnet någonsin, medan andra berömmer dem för deras banbrytande namn. Hursomhelst är de själva nöjda. “It sounds alright to me. Also, it’s massively Google-able.” säger bandets huvudgitarrist, Jerome Watson. Själv vet jag inte vad jag tycker. Visst är det roligt med udda bandnamn, men är det ett namn som bara flyter fram på tungan, den dagen de eventuellt skulle få sitt stora genombrott? Tja, varför inte. Man minns ju namnet i alla fall, så rent marknadsföringsmässigt är det ju ett bra drag. The History of Apple Pie.

Hur som helst. Detta Londonband har denna sommar börjat synas mer och mer i media, och då framför allt inom den brittiska rockkulturen. NME och skrivit om dem och Liam Gallagher, nuvarande frontman i bandet Beady Eye (bandet som består av de resterande medlemmarna av Oasis, efter att Noel Gallagher hoppat av) berömmer bandet för deras roliga namn. Inte för att det säger mycket om deras musik, men att ens kommenteras av Liam måste ses som en bedrift!

Personligen gillar jag vad jag hör. Denna shoegaze, med tunga gitarrer och trummor, är för mig något speciellt i denna tid av klassisk brittish rock, och jämförelserna med Pixies är inte helt obefogade. Lyssna själv på de låtar som finns på spotify, eller varför inte på länken här under? Enjoy!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar