tisdag 14 juni 2011

WU LYF

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja med att beskriva WU LYF. Det är ett band som, i en tid då det är enklare än någonsin att få publicitet i media, valt att behålla anonymitet och på så vis skapat en slags mystik kring sig själva. De nekar intervjuer och på deras hemsida ges inte mycket relevant information alls. De heter i alla fall WU LYF, som står får "World Unite! Lucifer Youth Foundation" och de kommer ifrån Manchester. Igår släppte de sitt debutalbum, Go Tell Fire To The Mountain, och jag är förvånad över mig själv hur mycket jag gillar det eftersom det är så speciell Indie Rock. Du kommer förstå vad jag menar efter att ha sett videon. Rosslig sång, men sjungen med enorm passion och inlevelse vilket ger en näst intill rebellisk känsla i deras musik.

Videon till låten Dirt, som jag postat här nedan, är fruktansvärt effektfull och händelserik och förstärker verkligen den redan noterbara rebelliska känslan i låtarna. Videon är inspelad under studentprotester i London och kravallerna som inträffade efter det! Riktigt bra, om ni frågar mig. Ae, det här tror jag kan bli ett band att minnas från 2011. Vill du se dem live kommer de både spela på Way Out West (eller Stay Out West, som de skrivit på sin hemsida) i Göteborg och på Öya-festivalen i Oslo. De finns även på Spotify!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar